Artrose schouder

Bij artrose in de schouder slijt het kraakbeen in het gewricht, waardoor botten niet meer soepel langs elkaar kunnen glijden. Met pijn en stijfheid als gevolg.

Een versleten schouder

Slijtage is de meest voorkomende aandoening aan de schouder, waarbij de kraakbeenlaag van het gewricht is aangetast. Zonder behandeling kan het kraakbeen na verloop van tijd ernstig beschadigen of zelfs verdwijnen, waardoor de gewrichtsvlakken niet meer soepel langs elkaar glijden. Dit levert pijn en bewegingsbeperking op.

Slijtage kan op 2 plekken in de schouder ontstaan:

• bij de schouderkop en –kom
  • bij het schouderdak en het sleutelbeen

De oorzaken van een artrose schouder

Slijtage kan ontstaan door ouderdom, een ontsteking of na een botbreuk of bandletsel. Ook te zware belasting en verkeerd bewegen kan leiden tot artrose.

Artroseschouder-symptomen

• Stijfheid
  • Pijn
  • Pijn wordt heviger bij beweging
  • Gewricht kan warm en gezwollen zijn
  • Pijn kan op meerdere plekken voelbaar zijn

Artroseschouder-behandeling

Bij beginnende schouderslijtage is de behandeling conservatief en wordt er dus in eerste instantie niet geopereerd. Uw klachten kunnen nog verholpen door bijvoorbeeld een beweegprogramma bij uw eigen fysiotherapeut of bij een van onze samenwerkingspartners, door pijnstillers en ontstekingsremmende medicijnen of door een injectie met corticosteroïden.

Blijken deze behandelingen of medicijnen niet voldoende aan te slaan? Dan bespreken wij met u de mogelijkheden voor een schouderoperatie.

Heeft u last van uw schouder en bent u benieuwd hoe wij u kunnen helpen? Neem contact met ons op via 088 891 0010 of mail ons.