Anesthesie en Rapid Recovery

Op de opnamedag wordt u geopereerd. Voor de operatie is er nog gelegenheid om met de anesthesist en de orthopeed te spreken. U krijgt een antibioticum om een infectie te voorkomen. Er kan een extra middel via het infuus worden gegeven zodat u tijdens de operatie geen last heeft van omgevingsgeluiden. Tijdens de operatie wordt er een kortwerkende verdoving via een ruggenprik gegeven (spinaal anesthesie). De belangrijkste reden van deze kortwerkende verdoving is dat u in staat bent om na de operatie snel weer te kunnen lopen. Tijdens de operatie wordt er ook verdovende vloeistof in de knie gespoten, zodat u daar naderhand wat minder pijn voelt. Dit noemen we ook wel LIA  (lokale infiltratie anesthesie). Op de dag van de operatie neemt u van te voren al meerdere soorten pijnstillers in. De recepten hiervoor krijgt u op de poli wanneer alles voor u geregeld wordt.

U krijgt voldoende pijnstilling van de anesthesist om oefeningen te kunnen doen. Deze oefeningen zijn in de eerste dagen na de operatie zeer belangrijk en deze moet u zelf doen. Angst voor mogelijke pijn of andere dingen zorgt meestal voor een langzamer herstel en een minder goed resultaat.

Rapid Recovery

Rapid Recovery is een programma dat er op gericht is om zo snel mogelijk na de operatie te werken aan uw herstel, waardoor u letterlijk weer snel op de been bent. Hierdoor ondervindt u minder achteruitgang in conditie en is er minder kans op complicaties. Rapid Recovery is bewezen werkzaam en veilig en streeft naar betere zorg waarbij u als patiënt actief betrokken wordt. Alle patiënten die bij Orthoparc een knie- of heupprothese krijgen nemen deel aan het Rapid Recovery programma. Lees hier meer over Rapid Recovery.