Rapid Recovery

Rapid Recovery is een programma dat er op gericht is om zo snel mogelijk na de operatie te werken aan uw herstel, waardoor u letterlijk weer snel op de been bent. Hierdoor ondervindt u minder achteruitgang in conditie en is er minder kans op complicaties. Rapid Recovery is bewezen werkzaam en veilig en streeft naar betere zorg waarbij u als patiënt actief betrokken wordt. Alle patiënten die bij Orthoparc een knie- of heupprothese krijgen nemen deel aan het Rapid Recovery programma.

Rapid Recovery in de praktijk

Goede pijnstilling
Iedere operatie brengt ongemakken met zich mee, pijn is daar één van. Om de pijn voor u beheersbaar te maken start u op de dag van opname (al voor de operatie) met het innemen van pijnstillers. Ook na de operatie krijgt u op gezette tijden pijnstillers. Door het regelmatig innemen van pijnstillers (ook al heeft u op dat moment geen pijn) blijft u de pijn voor. Enige mate van ongemak na de operatie zal blijven, maar de pijn dient acceptabel te zijn. De anesthesie zal voor u als patiënt “op maat” toegediend worden, om een snel herstel te bevorderen . Mocht u na de operatie teveel pijn hebben laat het dan weten aan uw verpleegkundige, de fysiotherapeut of de orthopedisch chirurg.

Snelle mobilisatie
Het programma is gericht op een veilige en snelle mobilisatie, welke start binnen enkele uren na de operatie als u weer op de verpleegafdeling bent. Kort na de operatie komt u namelijk al even uit bed om enkele pasjes te lopen met onze fysiotherapeut, die u hierin persoonlijk begeleidt. Hoe sneller u weer ter been bent, hoe sneller u weer in de conditie van voor de ingreep zult zijn.

Zelfstandig functioneren
U wordt direct na de ingreep aangespoord zoveel mogelijk zelfstandig te functioneren. Onze fysiotherapeut zal u daarbij helpen, maar u bent zelf de regisseur van uw herstel. Op deze manier kunt u uw dagelijkse activiteiten snel weer oppakken.

Beperkingen worden geminimaliseerd
U bent niet ziek, u heeft alleen een gewrichtsvervangende operatie ondergaan. Uiteraard is rust belangrijk, maar met een pyjama aan in bed blijven liggen bevordert uw herstel niet. Trek gemakkelijke kleding aan en probeer gedurende de dag actief te zijn. Direct na uw heup- of knieoperatie mag (en zult) u belast lopen. Oefeningen worden zo snel mogelijk gestart en zijn intensief.

Uw vertrek naar huis
In overleg, maar vooral in samenwerking met onze fysiotherapeut, zult u toewerken naar uw vertrek naar huis op dezelfde dag van de ingreep. Vanzelfsprekend wordt er niets geforceerd en zult u de benodigde persoonlijke instructies ontvangen voor de reis, -uw thuiskomst en de periode van uw verdere herstel.