Hallux valgus

Hallux valgus operatie

Bij hallux valgus staat de grote teen scheef, richting de andere tenen. Hierdoor ontstaat aan de zijkant van de voet een knobbel. Deze knobbel heet ook wel ‘knok’ of ‘bunion’. De huid die eroverheen zit, kan rood en gevoelig worden. Het dragen van schoenen en soms ook het lopen zonder schoenen wordt pijnlijk. Bij ernstige hallux valgus kan de voet ook gevoelig zijn in rust.

hallux valgus

De grote teen buigt bij hallux valgus naar de tweede teen toe en kan er zelfs onder of boven komen te staan, waardoor de tweede teen van zijn plaats geduwd wordt. Soms kan hij de derde teen zelfs overlappen. Door eeltvorming wordt de huid onder uw voet dikker en gevoeliger. Bij zo’n ernstige vergroeiing kan lopen moeilijker worden, net als het dragen van schoenen.

De oorzaak van hallux valgus

Over de oorzaken van hallux valgus is nog weinig bekend. Factoren die een rol kunnen spelen:

• Aanleg
  • Reumatische aandoeningen, artrose of ontstekingen in de gewrichtjes tussen de middenvoetsbeentjes en/of teenkootjes
  • Te veel of te weinig bewegelijkheid in het gewricht tussen de grote teen en de middenvoet

Hallux valgus behandeling

De eerste behandelingen bij een hallux valgus zal nooit een operatie zijn. We kijken eerst of we met kleinere ingrepen de klachten kunnen verhelpen.

Oorzaak hallux valgusBehandelmogelijkheden
De breedte en/of hakhoogte van uw schoenen

·         Confectieschoenen aanpassen

·         (semi-)Orthopedische schoenen dragen

Problemen aan uw voet, zoals bijvoorbeeld wanneer de spieren in uw voet zijn te strak of te slap.

·         Speciale zooltjes (supplementen of voetorthesen)

·         Schoenen aanpassen

·         Uw voetspieren en uw houding trainen

Beperkte beweging in uw enkel

·         Fysiotherapie en/of manuele therapie

·         Schoenen aanpassen

Huidklachten tussen de tenen

·         Teenspreiders gebruiken

·         Orthesen dragen (speciale zooltjes)

Werken bovenstaande behandelingen of oplossingen niet? Dan is een operatie onvermijdbaar.

Een hallux valgus-operatie

Om te beoordelen of een operatie nodig is, maakt de orthopedisch chirurg over het algemeen eerst röntgenfoto’s.

Tijdens de hallux valgus-correctie worden de positie van bot, pezen en spieren veranderd, zodat de grote teen weer goed staat. Bij de meeste technieken zaagt de orthopedisch chirurg het eerste middenvoetsbeentje door om het daarna te verschuiven. Of de orthopedisch chirurg zet het teengewricht in een rechtere stand vast. Samen met uw arts bespreekt u welke techniek (of combinatie van technieken) voor u het meest passend is.

De meest gebruikte technieken zijn:

• Chevron
  • Scarf
  • Akin- of Lapidus-techniek
  • Proximale osteotomie
  • MPT I-artrodese

De operatie gebeurt in dagbehandeling, wat betekent dat u een paar uur na de operatie gewoon weer naar huis gaat. Zoals iedere operatie geeft ook een hallux valgus-operatie een kleine kans op complicaties. De arts kan u hier meer over vertellen.

Hallux valgus-operatie herstel

Het doel van de operatie is dat u (vrijwel) geen pijn meer hebt in uw voet en dat u met en zonder schoenen weer goed kunt bewegen. Maar, bedenkt u zich vooraf wel dat er geen garantie is dat u na de ingreep weer alles kunt doen.

Ook moet u rekenen op een herstelperiode van in totaal 1 jaar.

Voor meer informatie over een hallux valgus-operatie in dagbehandeling kunt u contact met ons opnemen via 088 891 0010 of via info@orthoparc.nl