Kijkoperatie knie

Een kijkoperatie wordt bij verschillende ingrepen ingezet. Orthoparc doet dit bijvoorbeeld bij een voorste kruisbandoperatie, meniscusoperatie en een operatie bij een kraakbeendefect.

Soorten operaties

Hieronder worden deze operaties toegelicht. Soms komt een combinatie van onderstaande operaties voor, in geval van gecompliceerd letsel in de knie.

Meniscusoperatie

Bij meniscusproblemen heb je vooral pijnklachten die voelbaar zijn bij draaiende bewegingen en diepe buigingen. Wanneer fysio- of oefentherapie niet helpen, kan een operatie helpen.

Voorste kruisbandoperatie

Een kapotte voorste kruisband kan voor instabiliteit in de knie en pijn zorgen. Dit kan het dagelijks functioneren, waaronder sport, flink bemoeilijken.

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen over je knie kijkoperatie.

Hoe lang blijft mijn been dik?

De zwelling vermindert meestal gedurende na de eerste weken na de operatie. Om te voorkomen dat je geopereerde been te dik wordt na de operatie is het verstandig om zeker de eerste twee weken de elastische kous te gebruiken.

Hoe lang blijft mijn knie pijnlijk

Vaak is de vervelende pijn die wordt veroorzaakt door de slijtage direct weg. Hier komt de tijdelijke ‘operatiepijn’ voor in de plaats. Deze pijn kan goed onderdrukt worden met pijnstillers. Met (gedoseerd) bewegen neemt de pijn ook af. De eerste maanden heeft het lichaam nodig om te herstellen. Pijn is dan een nuttig signaal. Het is dan ook niet vreemd dat je (af en toe) nog wat pijn zult voelen. Soms voel je een doffe pijn na een lange wandeling. Dit gevoel kan optreden tot ongeveer twaalf maanden na de operatie. Pijn bij de eerste stappen na het opstaan, zogenaamde startpijn, kan nog een poosje aanhouden. Dit pijnlijke gevoel wordt vanzelf minder. Pijn betekent niet dat de prothese niet goed functioneert of los zit.

Hoe lang moet ik gebruik maken van krukken

Met een knieprothese loop je  gemiddeld twee tot drie weken na de operatie met een loophulpmiddel, maar uitzonderingen naar minder en meer komen regelmatig voor.

Valt de knieoperatie onder verzekerde zorg?

Je behandeling bij Orthoparc valt onder verzekerde zorg. Je hebt wel kosten van het eigen risico, eventueel verhoogd met je vrijwillig eigen risico.

Onze medewerkers kunnen je precies vertellen hoe dit werkt.