Klachten bij slijtage van de heup

Welke klachten geeft heupslijtage?

Slijtage van het heupgewricht kan verschillende klachten geven. De meest voorkomende klachten zijn pijn en stijfheid. Meestal zit de pijn in de liesstreek, maar deze kan uitstralen naar het dijbeen en de knie of soms zelfs naar het scheenbeen. Ook opvallend is het optreden van klachten bij het beginnen van een beweging of belasting van het gewricht, bijvoorbeeld als u opstaat uit een stoel.

Dit noemen we startpijn of startstijfheid. Bij toenemende slijtage nemen de klachten toe en zijn de klachten op den duur ook in rust en ’s nachts aanwezig. Het spreiden en draaien van de heupen wordt steeds moeilijker tot onmogelijk.

Het verminderen van de klachten

Er zijn verschillende mogelijkheden om de klachten te verminderen:

pijnstillers

Pijnstillers

Zullen de pijn tijdelijk verminderen
wandelen-met-stok

Loophulpmiddel

ter ondersteuning en vermindering van klachten
overgewicht

Overgewicht

In enkele gevallen is gewichtsverlies raadzaam
fysio

Als behandeling bij slijtage van de heup

Heupoperatie indien klachten aanhouden

Als deze behandelmethoden en adviezen geen oplossing bieden, u steeds meer pijn krijgt en beperkt wordt in uw bewegingsmogelijkheden, dan is een operatie meestal de enige oplossing. Tijdens deze operatie kan het heupgewricht vervangen worden door een prothese.

Na de plaatsing van de heupprothese zal de pijn sterk verminderd of zelfs verdwenen zijn. De protheses zijn van hoge kwaliteit maar, hebben desondanks een beperkte levensduur van tien tot vijftien jaar. Dit is ook de reden waarom het plaatsen van een heupprothese bij jonge mensen zo lang mogelijk uitgesteld wordt.

Vraag meer informatie aan

Voordat u zich aan de heup laat opereren, moet u goed weten waarom een operatie nodig is, wat de operatie inhoudt en hoe het herstel na de operatie zal verlopen.