Veelgestelde vragen knie

Een overzicht van de meest gestelde vragen over uw knie operatie in dagbehandeling.

Valt de knieoperatie onder verzekerde zorg?

Uw behandeling bij de klinieken van Orthoparc valt onder verzekerde zorg. U zult echter wel aanspraak maken op uw eigen risico en eventueel verhoogd vrijwillig eigen risico.

Onze medewerkers kunnen u precies vertellen hoe dit werkt.

Neem gerust contact op.

Hoe lang zal mijn knie pijnlijk blijven?

Vaak is de vervelende pijn die wordt veroorzaakt door de slijtage direct weg, echter komt hier tijdelijk ‘operatiepijn’ voor in de plaats. Deze pijn kan goed onderdrukt worden met pijnstillers en zal daarnaast door (gedoseerd) bewegen afnemen. De eerste maanden zal het lichaam nodig hebben om te herstellen. Pijn is dan een nuttig signaal. Het is dan ook niet vreemd dat u (af en toe) nog wat pijn zult voelen. Soms voelt u een doffe pijn na een lange wandeling. Dit gevoel kan optreden tot ongeveer twaalf maanden na de operatie. Pijn bij de eerste stappen na het opstaan, zogenaamde startpijn, kan nog een poosje aanhouden. Dit pijnlijke gevoel wordt vanzelf minder. Pijn betekent niet dat de prothese niet goed functioneert of los zit.

Hoe lang blijft het been dik?

De zwelling vermindert meestal gedurende na de eerste weken na de operatie. Om te voorkomen dat uw geopereerde been te dik wordt na de operatie is het verstandig om zeker de eerste twee weken de elastische kous te gebruiken.

Hoe kan het dat mijn been zo gekleurd is?

Na de operatie zal er in het been een bloeduitstorting ontstaan. De mate hiervan varieert en ook de mate van verkleuring. Deze bloeduitstorting kan in de loop van de tijd wat uitzakken naar het onderbeen en bovenbeen. Dit is niet ongewoon. Uw lichaam ruimt dit bloed zelf weer op, maar het kan, vooral in de eerste week na de operatie een gespannen gevoel geven. Ook hierbij helpt het om regelmatig korte stukken te lopen, of om de hometrainer te gebruiken.

Hoe lang moet ik gebruik maken van een loophulpmiddel?

Patiënten met een knieprothese lopen gemiddeld twee tot drie weken na de operatie met een loophulpmiddel, maar uitzonderingen naar minder en meer komen regelmatig voor.

Wanneer mag ik weer douchen?

Houd tot de eerste controle de wond droog. Douchen kan dus wel, maar laat geen water onder de pleister komen. Nadat de pleister is verwijderd door de orthopeed, kunt u thuis douchen. Richt de douchekop alleen niet direct op de wond. Na het douchen moet u de wond voorzichtig droog deppen met een schone handdoek.

Kan ik na de operatie weer knielen?

De meeste mensen durven na de operatie niet meer te knielen. Toch is het mogelijk! Als u de knie gewoon weer laat wennen aan dat vreemde gevoel, dan is het uiteindelijk weer vanzelfsprekend. Er kan niets kapot, maar het weefsel en het litteken moeten gewoon weer wennen. Drie maanden na de operatie is het goed om hier weer mee te beginnen.

Wanneer mag ik weer autorijden?

Voor het autorijden is het belangrijk dat u voldoende kracht en reactiesnelheid in de benen hebt. Een goede richtlijn is het veilig kunnen traplopen. Check voor wat autorijden betreft ook de polisvoorwaarden van uw autoverzekering. Voorwaarde is meestal dat u zonder hulpmiddelen kunt lopen.

Wanneer mag ik weer fietsen?

Gebruik na de operatie zo snel mogelijk een hometrainer. Dit is zelfs goed voor herstel van uw spierkracht en de buiging van de knie. De eerste weken raden wij u af buiten te fietsen. Het gevaar zit niet zozeer in het fietsen, maar meer in het plotseling moeten afstappen. U voelt overigens zelf goed aan wanneer u weer kunt fietsen. Een fysiotherapeut kan u hier eventueel mee helpen. Let goed op techniek van het op- en afstappen.

Wanneer mag ik weer sporten?

De meeste sporten zijn in de eerste maanden na de operatie weer mogelijk. We raden u aan goed op te letten dat u niet valt. Verder worden sporten met een hoge piekbelasting op het gewricht, zoals bijvoorbeeld hardlopen en volleyballen ontraden.

Wat voor soort schoenen kan ik het beste dragen?

Het is verstandig om lage schoenen te dragen die vast aan de voet zitten en een brede hak hebben. Hoge hakken, slippers en pantoffels moet u de eerste maanden proberen te vermijden. Ook raden wij u aan een rubberen zool te dragen en een dichte hiel.

Hoe lang moet ik de bloedverdunners gebruiken?

U moet de bloedverdunnende spuitjes, waarmee u in het ziekenhuis bent gestart, tot vier weken na de operatie te blijven gebruiken.

Wat zijn de beperkingen van een knieprothese?

Een kunstknie is niet hetzelfde als een gezonde normale knie. De kunstknie doet het prima bij normale dagelijkse activiteiten. Maar bepaalde activiteiten worden afgeraden, zoals sporten waarbij piekbelasting optreedt (hardlopen). Ook sporten waarbij er een groot risico is op vallen, zoals bijvoorbeeld squashen, worden afgeraden. Ook is bekend dat kunstgewrichten vatbaar zijn voor infecties. De kans hierop is heel klein, maar de gevolgen ernstig.

Vraag meer informatie aan

Voordat u zich aan de knie laat opereren, moet u goed weten waarom een operatie nodig is, wat de operatie inhoudt en hoe het herstel na de operatie zal verlopen.