Versleten heup

We spreken van een versleten heup als het kraakbeen rondom de heup gedeeltelijk versleten of zelfs helemaal verdwenen is. De pijn en stijfheid in de heup die hierdoor ontstaan, kunnen het functioneren in het dagelijks leven behoorlijk beperken. Het heupgewricht bestaat uit de heupkom en de heupkop en verbindt het bekken met het dijbeen. De heupkop en de heupkom passen precies in elkaar en kunnen in elke richting draaien. Ze zijn beide bekleed met een laag kraakbeen en een soort smeervloeistof, waardoor de gewrichten soepel draaien en in staat zijn om stoten op te vangen.
De kraakbeenlaag tussen de heupkop en de heupkom is erg gevoelig voor slijtage. Het gladde kraakbeenoppervlak kan door verschillende zaken worden aangetast. Ouderdom en artrose zijn veelvoorkomende oorzaken, maar ook gewrichtsontstekingen en ongevallen veroorzaken vaak slijtage. Wanneer het kraakbeenoppervlak sterk beschadigd of zelfs helemaal verdwenen is, glijden de gewrichtsvlakken niet meer goed langs elkaar.

Gezond heupgewricht

Hip Healthy

Het kraakbeen van de heupkop aangetast door slijtage

Hip Arthritis

Oorzaken slijtage heup

Slijtage aan de gewrichten wordt ook wel artrose genoemd. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

• Ouderdom: van de 65-plussers heeft 90% last van een vorm van slijtage aan gewrichten.
  • Geslacht speelt een rol. Heupslijtage komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.
  • Overgewicht
  • Eerdere breuk in het gewricht

Symptomen versleten heup

Pijn en stijfheid zijn de meest voorkomende klachten bij heupslijtage. Bij beginnende slijtage zakt de pijn gedurende de dag meestal vanzelf weg na wat beweging. Bij ergere of complete slijtage kunt u tijdens het zitten of liggen al klachten hebben.

Veelvoorkomende symptomen van een versleten heup zijn:

• Liespijn
  • Pijn bij het opstaan uit een stoel
  • Kraken van het heupgewricht
  • Bewegingsbeperking of stijfheid
  • Beenverkorting
  • Minder spierkracht in het bovenbeen
  • Pijn en vermoeidheid na een stuk lopen

Sommige klachten worden minder of verdwijnen door fysiotherapie of medicijnen, maar bij (ernstige) heupslijtage is in veel gevallen een heupprothese nodig. Een nieuwe heup is soms ook nodig bij een (aangeboren) ziekte of na een botbreuk.

Meer informatie

Twijfelt u of uw heup versleten is of wilt u meer informatie ontvangen? Neem contact op met Orthoparc via 088 891 0010 of info@orthoparc.nl, of maak een afspraak.

Orthoparc Bosch en Duin

Biltseweg 14