Een versleten knie

De knie is een belangrijk gewricht. Het verbindt het bovenbeen met het onderbeen en moet veel krachten opvangen. Bij een versleten knie is het kraakbeen in het kniegewricht dusdanig versleten dat de botten in de knie gedeeltelijk of helemaal bloot komen te liggen.

Oorzaken van een versleten knie

Een knie krijgt gedurende een mensenleven veel te verduren. Hierdoor slijt het laagje kraakbeen tussen de botten steeds iets verder af. Dit noemen we artrose en komt vaak voor op oudere leeftijd. Naast ouderdom kan ook een ongeluk of een verkeerde stand van de benen leiden tot knieslijtage. Bij O-benen (voetballersbenen) of X-benen vangt bijvoorbeeld de binnenkant van de knie te veel of te weinig op.

Symptomen versleten knie

Een versleten knie is vaak erg pijnlijk en kan u flink belemmeren in uw dagelijkse leven. Is uw knie versleten, dan voelt u in eerste instantie alleen pijn bij intensieve inspanning. Deze pijn wordt echter steeds erger en komt na verloop van tijd ook voor bij dagelijkse

bezigheden zoals traplopen. De volgende symptomen kunnen wijzen op een versleten kniegewricht:

• Pijn als u uit een stoel opstaat
  • Pijn bij het traplopen
  • Pijn wanneer u hurkt
  • Een gezwollen en warme knie
  • Een instabiel gevoel in de knie
  • Ochtendstijfheid in de knie
  • Minder spierkracht in het bovenbeen

Versleten knie operatie

Kraakbeen dat verdwenen is door slijtage, komt niet meer terug. In het geval van lichte pijnklachten kunnen pijnstillers en fysiobehandelingen uitkomst bieden. Wanneer u erg veel pijn heeft en u hierdoor uw dagelijkse handelingen en activiteiten niet meer goed kunt uitvoeren is een knieoperatie nodig.

Voor meer informatie over een versleten knie kunt u contact met ons opnemen via 088 891 0010 of via info@orthoparc.nl.

Orthoparc Bosch en Duin

Biltseweg 14